Oppvekst

Oppvekst

Læring gjennom hele livet er et viktig mål. Gjennom gode og trygge barnehagetilbud, en god skole og skolefritidsordninger vil SV at alle skal ha en trygg barndom og gode oppvekstsvilkår uavhengig av sosial bakgrunn. Alle barn må oppleve mestring og tilhørighet, og trives i hverdagen.

Barnehage

Barnehagen er det første steget i utdanningsløpet, og må være gratis på lik linje med skolen. Barnehagene må gi et godt pedagogisk tilbud tilpasset det enkelte barn og barnegruppen. Barnehagen er også et omsorgstilbud. Barn må få være barn, lek og fritid har en egenverdi.

Barnehagene og deres ansatte gjør en spesielt viktig jobb med barns språkutvikling. Vi trenger barnehager med godt pedagogisk tilbud, godt samarbeid med skolene og en tydelig plass i Bergens mange nærmiljøer. Nærbarnehager legger til rette for bedre og mer helhetlig samarbeid mellom barnehagen og skolen.

Bergen trenger flere kommunale barnehager og færre profitt-barnehager. SV sitt mål er at alle skattepenger i form av statstilskudd og egenandeler skal brukes på barnehagedrift, og ikke gå til profitt.

SV vil:

  • At alle barn skal ha rett til barnehageplass i sitt eget nærmiljø. Hovedregelen skal være at alle skal ha førsterett til barnehageplass innenfor sin skolekrets. Hvis det ikke ligger noen barnehage i skolekretsen skal man få plass i en barnehage i nærmeste skolekrets.
  • At bemanningsnormen i barnehagen skal gjelde hele åpningstiden.
  • At det skal være rullerende barnehageopptak.
  • At fysisk aktivitet og friluftsliv skal ha stor plass i barnehagen.
  • Gjøre mattilbudet i barnehager i Bergen gratis, og gradvis reduser foreldrebetalingen på vei mot gratis barnehage.
  • Styrke de ansattes kompetanse gjennom etter- og videreutdanning.
  • Styrke tilbudet til barn med spesielle behov. 
  • Øke andelen kommunale barnehageplasser i Bergen, med et mål om at veksten i plasser skal komme blant de kommunale ikke de private.
  • Kommunen skal der det er mulig ta over private barnehager som legger ned driften eller selges.
  • Hindre all velferdsprofitt i barnehagesektoren, blant annet gjennom å kreve minst like gode lønns-, arbeids-, og pensjonsvilkår som det er i de kommunale barnehagene.
  • Gjøre alle områder rundt barnehager trafikksikre, med tiltak som begrenser biltrafikken.

Skole

SV vil ha en skole som sikrer alle elever like rettigheter og uendelige muligheter. Det er viktig at alle barn opplever mestring. Vi trenger en skole med nok ressurser, lærere og kunnskap, fremfor konkurranse og kutt. 

Skolen er den viktigste fellesarenaen i mange nærmiljøer. Veldrevne, trygge, åpne, inkluderende skoler står derfor sentralt i arbeidet med å skape gode nærmiljøer i Bergen. 

Elever lærer også andre steder enn i klasserommet. Den praktiske tilnærmingen må få større plass. Skolen skal gi elevene helsefremmende og relasjonsskapende kompetanse. Arbeidslivsfaget skal bidra til at elever på ungdomstrinnet får kjennskap til fag- og yrkesopplæring gjennom erfaring med arbeidslivet.

Skolebibliotek er en viktig ressurs i skolens læringsmiljø som gir elevene tilgang til informasjon og bidrar til å utvikle unges leselyst og deres evne til kritisk tenkning. SV ønsker at skolebiblioteket styrker sin rolle i skolen og at skolebibliotekaren inkluderes i det pedagogiske arbeidet. Alle skoler skal ha et levende skolebibliotek. 

Gjennom økt lærertetthet, spesialundervisning, frukt og grønt, et gratis skolemåltid og styrkede vaktmestertjenester, sikrer vi en god skoledag og gode skolebygg. SV vil arbeide for en heldagsskole der leksehjelp, mat, kulturtilbud og fysisk aktivitet blir en del av skolehverdagen. Vi vil ha en skole som er basert på å gi tillit til lærerne. 

Mobbing er et alvorlig samfunnsproblem, med store konsekvenser for den som rammes.
SV vil ha en skole med nulltoleranse for mobbing, seksuell trakassering, diskriminering, rasisme, trusler og vold. Samtidig må skolene bli bedre til å fange opp elever som utsettes for vold, seksuelle overgrep og omsorgssvikt. En styrket skolehelsetjeneste samt miljøterapeuter/miljøarbeidere, barne- og ungdomsarbeidere og sosialarbeidere med kompetanse på disse områdene er et viktig bidrag i grunnskolen. 

SV vil:

  • Innføre skolelekser i stedet for hjemmelekser.
  • Ha flere og kvalifiserte lærere; sikre SVs lærernorm på skolenivå, med maksimalt 15 elever per lærer på første til fjerde trinn og maks tjue på femte til tiende trinn.
  • Bergen kommune må opprette miljøteam på skolene for å sikre at alle elever får tilrettelagt undervisning som de har rett på etter opplæringsloven. Dette teamet må bestå av ansatte med ulike kompetanse for å kunne gi et helhetlig tilbud ut ifra de enkeltes barns behov.
  • At skolen skal være opptatt av tidlig innsats og sosialt utjevnede og forebyggende tiltak, ved å gi elevene tilbud om fysisk aktivitet, kulturtilbud og skolemat.
  • Tilby tegnspråk som fremmedspråk.
  • Understreke at svømmeopplæring er skolens ansvar, og at nye skoler skal planlegges med svømmebasseng. 
  • At det skal være aktiv påmelding til skolegudstjenester, og at kommune skal kreve at skolene dokumenterer gode og likeverdige alternative opplegg for at de skal få arrangere eller delta på skolegudstjenester.
  • Jobbe for en skole uten mobbing og sikre at arbeid mot mobbing og seksuell trakassering kommer på dagsorden.
  • Styrke skolehelsetjenesten og øke den sosialfaglige kompetansen i skolen.
  • At alle barn skal kunne gå og sykle trygt til skolen.
  • Ha kurs i selvforsvar for jenter i 10. klasse.
  • Gjennomføre konkrete tiltak for trafikkreduksjon og -sikring ved alle skoler, som en del av «Hjertesone»-prosjektet.
  • Sørge for at alle skoler har et godt inneklima og helsegodkjenning.
  • Forbedre tilpasset opplæring og spesialundervisning gjennom kommunal satsing og oppfølging. Elever med spesielle behov har også krav på å oppleve mestring og fremgang.
  • At skolene i større grad skal kunne styre utviklingsarbeidet til områder de selv føler behov for.

Skolefritidsordning (SFO)

Skolefritidsordningen er en stor del av mange barns liv. Derfor er det viktig at den har en annen rolle enn skolen, med læringsstøttene aktiviteter og lek som metode. Tilbudet bør gjelde alle barn i barneskolen, uavhengig av foreldrenes inntekt. Samarbeidet mellom skole og SFO må styrkes som et første skritt mot en helhetlig skoledag. 

Aktiviteter som er naturlig for barn å delta i, koster penger i form av kontingenter og utstyr. Barn i fattige familier risikerer derfor å falle utenfor slike tilbud. SFO er en naturlig arena for å tilby ulike tilbud av fysisk aktivitet og ulike tilbud innenfor kulturskolen. Prisen på SFO må derfor reduseres slik at alle får mulighet til å delta.

SV vil:

  • At barn med spesielle behov har tilstrekkelige ressurser også i SFO.
  • Ha en bemanningsnorm med minst 1 pedagog/barne- og ungdomsarbeider pr. 10 elev.
  • Senke foreldrebetalingen for SFO på veien mot at tilbudet innlemmes i skolen som del av en helhetlig skoledag.
  • Sikre en innholdsrik SFO med organiserte aktiviteter som kultur og idrett. 
  • Styrke samarbeidet mellom SFO og kulturskolen
  • Ha standardkrav til kvalitet, slik at SFO-tilbudet ikke varierer for mye mellom skoler.
  • Vurdere felles SFO-åpningstider for alle skoler.
  • Sikre at flere tospråklige barn deltar i SFO.

Kulturskolen

Kulturskolen er det viktigste opplæringstilbudet for barn og unge som ønsker å utvikle sine kunstneriske evner innen sang og musikk, dans, bildekunst og andre uttrykksformer. SV vil øke ressursene til Bergen kulturskole, det er viktig at enda flere elever får en reell mulighet til å utvikle sine praktisk-estetiske ferdigheter. 

SV vil:

  • At alle barn og unge skal få tilbud om undervisning på kulturskolen, og ikke ekskluderes på grunn av for høy deltakeravgift.
  • At barn og unge på sikt skal få gratis kulturskole om en del av en helhetlig skoledag.
  • At kulturskolen gir et allsidig tilbud, slik at flest mulig kan få ønsket opplæring. 
  • Øke antallet elevplasser i kulturskolen.
  • Ha forsøk med kulturskoletime inn i SFO.