SV vil sikre ny kurs for Bergen i 2019

Uttalelse sendt inn av styre i Bergen SV, til behandling på årsmøtet

Etter kommunevalget i 2015 valgte Arbeiderpartiet å samarbeide med KrF og Venstre. Derfor har Bergen i snart fire år vært styrt av et sentrumsbyråd. Det sittende byrådet har ikke tatt reelle grep for å skape et mer rettferdig og grønnere Bergen. SV vil ved kommunevalget i 2019 jobbe for å sikre en ny kurs for Bergen, med en tydelig politikk for de mange, ikke for de få.

SV vil dersom valgresultatet tilsier det gå i forhandlinger med partier som deler vårt mål om en tydelig rød og grønn kurs for Bergen. SVs mål vil være å delta i dannelsen av et nytt byråd i Bergen. Gjennomslag for SVs politiske hovedkrav, samt gjennomslag i den politiske avtalen for øvrig, vil avgjøre om SV vil inngå i et slikt samarbeid.

Årsmøtet til Bergen SV vil på bakgrunn av politiske prioriteringer og valgprogrammet for 2019-2023 med dette be lokallagsstyret utarbeide forslag til inntil fire politiske hovedkrav for den neste valgperioden, som skal legges frem for diskusjon og vedtak på et medlemsmøte i mai 2019.