Grønn transportrevolusjon
SVs mål for samferdselspolitikken i Bergen er at den skal bidra til å bekjempe klimaendringer, luftforurensing, forurensing av mikroplast til naturen, støy og trafikkulykker. Det viktigste vi kan gjøre for å oppnå dette, er å redusere transportbehovet og gi folk gode, pålitelige, trygge og utslippsfrie alternativ. Kollektivtransporten, gående og syklende skal være hovedprioritet i all transportplanlegging. Bergen trenger en grønn transportrevolusjon, og det haster.
Bane til alle bydeler
I Bergen har privatbilismen styrt transportpolitikken og byutviklingen i mange tiår. Dette kan ikke få fortsette. Bybanen må bli ryggraden i transportsystemet i Bergen. Et skinnegående, utslippsfritt, forutsigbart og køfritt transportalternativ til alle bydeler vil gi mange flere mulighet til å gå fra bruk av privatbil til miljøvennlig transport.
For å bli en nullutslippsby må en mye høyere andel av bergenserne reise kollektivt og mange færre kjøre bil. Da må også kollektivtilbudet ha vesentlig større kapasitet enn i dag. Ingen kjente bussløsninger kan gi den kapasitetsøkningen som er nødvendig i kollektivsystemet. Videre bybaneutbygging er derfor avgjørende for å nå klimamålene. Bybane til Åsane og Fyllingsdalen må derfor realiseres så snart som mulig, og utbyggingstakten må økes. Traséen gjennom sentrum bør gå langs Bryggen, og i Sandviken bør biltrafikken på E39 vike for å gi bybanen plass. Slik kan bybanen brukes til å gi et byutviklingsløft langs hele traseen og samtidig overføre veikapasitet fra bilen til kollektivpassasjerer, syklister og fotgjengere. Det krever at bybanen først og fremst legges på gategrunn.
SV vil:
- aldri akseptere forsøk på omkamper om bybanen som bidrar til å forsinke en helt nødvendig transportomlegging i Bergen
- bygge bybanetraseene mot Fyllingsdalen og Åsane så raskt som mulig, helst parallelt
- stille krav om bilfri sone på Bryggen og gjennomføring av nødvendige tiltak for å redusere biltrafikken på strekningen Øvregaten-Nye Sandviksveien-Sandviksveien i forbindelse med realisering av bybanetraseen langs Bryggen
- få på plass en sammenhengende sykkelvei gjennom sentrum og Sandviken som del av bybaneutbyggingen til Åsane
- at bybanestrekning til Loddefjord blir planlagt, og at det utarbeides og vedtas kommunedelplaner for alle bybanestrekninger med mål om at alle strekninger er tatt i bruk innen 2030
- jobbe for at staten tar en større del av kostnaden med bybaneutbyggingen, minst 70%
Sykkelsatsing
Sykling er den mest miljøvennlige transportformen ved siden av gange, i tillegg til at den gir stor helsegevinst. En høy andel av bergenserne bor i sykkelavstand fra jobben. Likevel er Bergen en sykkelsinke med svært lav sykkelandel. Et gjennomgående og sammenhengende sykkelveinett kombinert med trygg sykkelparkering under tak er nødvendig for å øke sykkelandelen. Samtidig må det tilrettelegges bedre for sykling internt i bydelene, særlig lokale sykkelveier til skoler, idrettsanlegg og arbeidsplasser. Flere høyfarts sykkelveier vil gjøre det mer attraktivt å sykle også lengre distanser.
SV vil:
- gjøre alvor av de mange løftene om fullverdig, sammenhengende sykkelvei gjennom Bergen sentrum, blant annet ved å omdisponere veikapasitet fra biltrafikken, f.eks. i Kong Oscars gate og på Torget
- bygge ut det lokale sykkelveinettet i bydelene slik at det blir trygt å sykle til skole, arbeid og fritidsaktiviteter
- etablere et sykkelkontor med planleggingskapasitet som skal involveres i all trafikkplanlegging
- alltid inkludere sykkelvei i all bybane- og veiplanlegging
- opprettholde og utvide ordningen med bysykler, uten reklame
- bygge ut anlegg for trygg sykkelparkering med mulighet for lading av el-sykkel i sentrum og ved kollektivknutepunkt
- prioritere innfartsparkering for sykkel fremfor innfartsparkering for bil
- stille krav om trygg sykkelparkering under tak til utbyggere av boliger og næringsområder
Mindre bilbruk
Bilkjøring er den viktigste kilden til klimagassutslipp og luftforurensing i Bergen. Samtidig fører bilkjøring til dekkslitasje som blir til forurensing av mikroplast i naturen. Bilbruken må derfor reduseres kraftig. Bergen må prioritere kollektivtransport, gående og syklende foran ytterligere veiutbygging. SV er imot enhver veiutbygging som fører til økt veikapasitet for biltrafikken i eller inn mot Bergen og ønsker et bilfritt sentrum.
Et godt utbygd kollektivsystem er dessverre ikke tilstrekkelig. Restriksjoner på biltrafikken er nødvendig for å bli kvitt unødvendig bilkjøring. SV er derfor tilhenger av at bilistene må betale for å bruke veien de kjører på, samtidig som vi øker kollektivtransportens konkurransekraft sammenlignet med bilkjøring. Det innebærer også at vi gradvis må avvikle noen av privilegiene som el-biler har i dag, som kjørerett i kollektiv/sambruksfelt, gratis parkering og gratis passering i bomringen.
SV vil:
- si nei til bilbaserte utbygginger av boliger og arbeidsplasser for å hindre at flere blir avhengig av bil i hverdagen
- inndra veikapasitet fra bil ved å omgjøre kjørefelt på alle firefeltsveier til kollektivfelt
- inndra veikapasitet til bil i sentrum for å gjøre plass til sammenhengende sykkelvei og fotgjengere på veien til målet om bilfritt sentrum
- flytte E39 ut av Sandviken ved å bruke dagens E39 til bybane og tofelts lokalvei
og etablere ny E39 som en tofelts ringveg øst mellom Arna og Nesttun
- sikre at kollektivprisene alltid er lavere enn prisen for å passere bomringen med bil, og at prisen for bil både er miljø- og rushtidsdifferensiert og høy nok til å ha en avvisende effekt på biltrafikken
- vurdere å innføre veiprising ved hjelp av GPS til erstatning for dagens bomring, slik at ordningen blir mer rettferdig
- avvikle all gateparkering i sentrum som ikke er boligsone- eller HC-parkering
- omgjøre Klostergarasjen til boligsoneanlegg, rive Bygarasjen for å omdisponere arealet til andre formål og avvikle minst 2000 parkeringsplasser i sentrum
- redusere parkeringsnormen for biler i boligprosjekter og næringsbygg, avvikle el-bilenes rett til gratis parkering og tilrettelegge for økt bildeling
- si nei til nyetableringer av kjøpesentre i Bergen, og innføre parkeringsavgift på dem som allerede er etablert
Økt trafikksikkerhet
Hvert år blir altfor mange drept eller skadet i trafikken. Trafikksikkerheten i Bergen er mange steder langt fra god nok. Når veien er utrygg for gåene og syklende, øker bilkjøringen og gjør veien enda mer trafikkfarlig. Disse onde sirklene vil SV bekjempe. Vi prioriterer tryggheten til de myke trafikantene.
SV vil:
- sørge for at alle barn kan gå eller sykle trygt til skolen, blant annet ved å innføre hjertesoner med bilfrie områder og lav fartsgrense rundt alle barne- og ungdomsskoler
- forby gateparkering langs alle skoleveier der det ikke finnes fortau eller gang/sykkelvei
- øke investeringene i trafikksikkerhetstiltak og utbygging av gang- og sykkelveier, blant annet ved å bruke en høyere andel av bompengeinntektene til dette formålet
- etablere flere miljøgater som prioriterer de mye trafikantene, blant annet på strekningen Øvregaten-Nye Sandviksvei-Sandviksveien
- at det etableres flere gågater, snarveier og bilfrie områder i sentrum og bydelene
- stille krav om gode og trafikksikre løsninger i alle utbyggingsplaner
- sikre universell utforming av alle fortau og fotgjengerfelt slik at alle innbyggere kan ferdes trygt uavhengig av funksjonsnivå
- kjempe for at de rasfarlige områdene på E16 og toglinjen mellom Bergen og Voss blir prioritert først når ny vei og bane på strekningen skal bygges
Buss og tog
Et godt buss- og togtilbud er, sammen med bybanen, nødvendig for å oppnå redusert biltrafikk. Selv om kollektiv- og togtransporten er et fylkeskommunalt og statlig ansvar, er det mye Bergen kommune kan gjøre for å bidra til et bedre buss- og togtilbud for passasjerene. Arealpolitikken kan også bidra til at mer gods transporteres på jernbanen istedenfor på vei.
SV vil:
- regulere kollektivfelt på alle innfartsårene til Bergen for å hindre at busser står i bilkø
- avvikle el-bilenes rett til å kjøre i kollektiv- og sambruksfelt
- reservere Løvstakktunnelen for kollektivtransporten
- sikre lyskryssprioritering for bussene slik at de kommer raskere frem
- satse på utslippsfrie busser, blant annet ved å utvide trolleybussnettet
- arbeide for at prisene for å kjøre kollektivt alltid skal være lavere enn bompengesatsen for privatbiler, og at bompengeinntektene også kan brukes til å finansiere drift av kollektivtransporten
- kjempe for rask realisering av ny, rassikker og raskere togtrasé mellom Bergen og Voss
- stoppe bygging av ny rullebane på Flesland, og bruke arealet til ny godsterminal for jernbanen
Dra til sjøs
Bergen er en havneby, og sjøen bør i større grad brukes til transport av både gods og passasjerer. Om vi flytter mer transport over til sjøveien, kan gategrunn frigjøres til myke trafikanter og fremkommeligheten bedres, samtidig som vi tar vare på vår stolte historiske tradisjon som sjøfartsby. SV vil tilrettelegge for at en høyere andel av transporten flyttes til sjøen samtidig som vi vil stille strenge utslippskrav til båttransporten.
SV vil:
- bygge ut anlegg for landstrøm i Bergen havn og stille krav om at gods- og passasjerbåter, herunder cruice-skip, bruker dette
- sikre Beffen både som del av vår kulturhistorie og som del av kollektivtransporten i Bergen
- kreve utredning av sjøgående alternativ når det fremmes forslag om flere firefeltsveier i og inn mot Bergen
- samarbeide med fylkeskommunen om å inkludere elektriske båter i kollektivsystemet med direkteruter mellom sentrum og viktige knutepunkt i omegnskommunene
Har du innspill til teksten? Innspill, ideer og forslag mottas med takk.
Bruk dette skjemaet for å komme med innspill.